27/08/2019
Misschien vraag je je wel eens af hoe het opvangcentrum juist werkt.

Wie zorgt voor de +/- 6000 dieren die wij jaarlijks opvangen en hoe is dit allemaal georganiseerd ?

Naast twee betaalde coördinatoren zijn alle medewerkers vrijwillige krachten.
Zij zetten zich dagdagelijks vrijwillig in om de dieren die worden binnengebracht te verzorgen, eten te geven, de verblijven proper te houden 🧹 en nog veel meer.

Zo moeten specifieke maaltijden worden klaargemaakt want uiteraard heeft elk dier zijn eigen menu.

EEN KORTE VOORSTELLING:
In vaste groepjes van 5 à 6 vrijwillige medewerkers worden de dieren eerst onderzocht.
Een juiste diagnose is van belang om de verdere verzorging vlot te laten verlopen.
De binnengebrachte dieren zijn vaak ondervoed of hebben uitdrogingsverschijnselen, naast uiteraard verwondingen door contact met andere dieren of verkeersslachtoffers.
Na het eerste onderzoek en de eerste hulp worden ze apart gezet om “op adem te komen”.
Dan volgt het ⌛ proces van aansterken en grootbrengen en vooral ze te leren om – later wanneer ze weer op krachten zijn en in vrijheid — niet afhankelijk te zijn van mensen.
Vooral jonge dieren moeten leren om in vrijheid te kunnen overleven.

Elke groep vrijwillige medewerkers wordt aangestuurd door een dagverantwoordelijke (eveneens vrijwilligers).
De dagverantwoordelijken kennen alle kneepjes van het vak, zijn vaker al wat langer actief in het opvangcentrum en kunnen de groep met raad en daad bijstaan.

De coördinatoren zijn specifiek opgeleid in dierenzorg en zijn bijvoorbeeld ook bevoegd om onderhuids vocht en medicatie 💊 via de bek of mond toe te dienen.
💉 Medicatie inspuiten is uitsluitend voorbehouden aan een ⚕dierenarts.
Daarnaast kunnen alle vrijwilligers bij hen terecht om, bij twijfel de soort van het binnengebrachte dier vast te stellen, het menu te bepalen en gelijk welk probleem op te lossen.

Tijdens de zomermaanden – april tot oktober – werken we in 3 shifts. Een ochtend-, middag- en avondploeg.
Vanaf oktober bouwen we dit af naar een ochtend- en middagploeg.

Uiteraard zijn er, naast de specifieke verzorging van de dieren, ook heel wat administratieve taken uit te voeren.
Denk maar aan het bijhouden van 📈statistieken over binnengebrachte dieren, administratie rond adoptie en het beantwoorden van talrijke mails 📧 die wij ontvangen.
Ook hiervoor doen we beroep op vrijwillige medewerkers.

Als opvangcentrum hebben we ook een educatieve taak.
Daar zorgen onze 💁gidsen voor. Zij verzorgen het hele jaar rond, enkele dagen per week, rondleidingen voor scholen of organisaties die hiervoor een aanvraag indienen.
Tegen betaling van een kleine vergoeding 💰 krijgen ze een uitvoerige rondleiding en professionele uitleg over de werking van het opvangcentrum.

Naast al deze activiteiten doet de stad Antwerpen een beroep op onze dierenambulance 🚑.
Dag en nacht, 7 dagen op 7 staan 2 medewerkers paraat om na een oproep van De Blauwe lijn, op grondgebied Antwerpen katten en honden in nood op te halen.
Deze dieren komen niet in het opvangcentrum terecht maar worden rechtstreeks naar één van onze ⚕dierenartsen gebracht.
Vaak zijn deze dieren gechipt waardoor ze na de eerste zorgen herenigd kunnen worden met hun eigenaar.

Je merkt net, zonder de inzet van onze vrijwillige medewerkers zouden wij niet kunnen blijven bestaan.
Laat ons ze maar gerust Helden 💪 noemen met een groot hart ♥ voor dieren.

 

Via deze weg willen we al onze medewerkers dan ook nogmaals hartelijk danken voor hun dagelijkse inzet! 🏅